טיפול בצלקות אקנה | תגידי ביי לצלקות והפצעונים | קבעי תור !

אקנה היא תופעה עורית המלווה בדלקת הנוצרת עקב חסימת זקיק השערה ופעולת יתר של בלוטת החלב, לרוב הסיבות הן הורמונליות, נטייה גנטית, הפרעה במבנה העור שמרפד את זקיק השערה והופעת דלקת. 

ישנם מספר סוגי אקנה כמו כן ישנה חשיבות גבוהה לטיפול מוקדם ככל שניתן באקנה, היעדר טיפול יכול לגרום לצלקות אקנה שמשאירות את חותמן על העור ומאתגרות טיפולית לא פחות מהאקנה עצמו ובמיוחד כשמדובר במראה החיצוני שלנו שלעיתים משפיע על הערך העצמי שלנו, טיפול בצלקות אקנה מאפשר לרקמות העור להתחדש ובכך ליצור טקסטורה אחידה יותר.

מה זה אקנה?

אקנה היא מחלת עור שכיחה, הגורמת להופעת פצעונים, שחורים ולבנים, כתמים אדומים ודלקתיים בעור. אקנה יכולה להופיע בכל גיל, אך היא נפוצה במיוחד בגיל ההתבגרות, כאשר יש עלייה בפעילות בלוטות החלב בעור.

פצעי האקנה עלולים להופיע גם בגילאים מבוגרים יותר כגון אקנה הורמונלי שמתאפיין בתקופות בהן הגוף חווה שינויים הורמונליים כמו אחרי לידה, טיפולי פוריות ואף הפסקה או התחלה בשימוש בגלולות נגד הריון

גורמים לאקנה

הגורמים העיקריים לאקנה הם:

  • הורמונים – אנדרוגנים, הורמונים זכריים, מעודדים את בלוטות החלב להפריש יותר שומן. עודף שומן עלול להוביל לסתימת נקבוביות העור, מה שיכול לגרום להתפתחות אקנה.
  • גנטיקה – אקנה נוטה להיות תורשתי. אנשים עם היסטוריה משפחתית של אקנה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה.
  • היגיינה – היגיינה לקויה עלולה להחמיר אקנה. כאשר נוגעים ומחחטים בפצעונים, ניתן להעביר חיידקים שיכולים לגרום לדלקת.
  • גורמים סביבתיים – גורמים סביבתיים מסוימים, כגון זיהום אוויר, עשן סיגריות וחשיפה לשמש, עלולים להחמיר אקנה.

לשיחת ייעוץ חינם

סוגי אקנה

נגעי אקנה יכולים להיות לא דלקתיים ודלקתיים.

אקנה קומודוגניקה (אקנה שאינו דלקתי)-  אני קוראת לזה ״עור גדוש״/״ עמוס״, לעיתים נוצר מזיעה, היעדר טיפול בעור (ניקוי והיגיינה) תזונה לקויה וסטרס, הנגעים אינם דלקתיים ונקראים קומודונים בלשוננו ״שחורים״ / ״לבנים״ אם מופיע קומודון לבן סימן שהוא סגור ולא נחשף לחמצן, ברגע שהוא נפתח ונחשף לחמצן הוא מקבל צבע כהה. 

אקנה וולגריס הידוע בשם פצעי בגרות – צורת אקנה זאת נוצרת מדלקת של זקיק השערה ובלוטת החלב  מתבטאת בהופעת פצעונים בפנים לעיתים גם בחזה ובגב, היא נפוצה מאוד בקרב מתבגרים עקב אותם שינויים הורמונליים (הורמונים זכריים -אנדרוגנים)  המגבירים את ייצור והפרשת בלוטות החלב  

אקנה דלקתי – פצעונים דלקתיים שהחלו כמיקרו קומודונים או קומודונים, יכולים להופיע בצורה שטחית או עמוקה, ונכנה אותם פפולות או פוסטולות. פפולה היא קומודון מודלק שיוצר גבשושית אדומה על פני העור, יכול להופיע כאזור אדמומי וגבשושי. פוסטולה היא גם קומודון מודלק אך נראה כראש לבן ומסביבות טבעת אדומה מורמת, בפצעון זה מתחת לפני העור תהיה הצטברות של מוגלה.

 אקנה נודולרי – סוג של אקנה דלקתי שמופיע בצורת נגע שגודלו יותר מ5 מ”מ, הנגע נמצא מעל ומתחת (בעומק) לפני השטח ולרוב אין לו ראש שחור או לבן, אלא, הוא נראה כפצע סגור וקשה עם הצטברות של מוגלה ובקטריה. האקנה הנודולרי יכול להופיע כבודד או להתפשט על פני שטח גדול. 

אקנה ציסטית –  סוג נוסף של אקנה דלקתי הגורם להיווצרות פצעונים כואבים, מלאי מוגלה בעומק העור. בעקבות זאת, נראים גם נפיחות ואודם בעור. ההבדל בין סוגי אקנה נודולרי לאקנה ציסטית הוא שלעומת אקנה נודולרי שהוא קשיח יותר למגע, אקנה ציסטית רך יותר למגע כי הוא מכיל נוזלים ומוגלה. זהו סוג האקנה חמור שחייב להיות מטופל על ידי רופא עור. 

אקנה הורמונלי – אקנה שנובע מתנודות הורמונליות בגוף האדם הקשורות להורמונים שמשפיעים על רמת הפעילות של בלוטות החלב. למרות שנשמע שהוא קשור לגיל ההתבגרות בשל השינויים ההורמונליים שהגוף עובר, לא כך המצב, שכן הוא יכול להשפיע על כל אחד ובכל גיל. אקנה הורמונאלי ניתן לראות בעיקר אצל נשים וניתן לייחס זאת לווסת או לגיל הבלות. נשאלת השאלה איך ניתן לזהות אקנה הורמונלי? לעיתים ניתן לזהות אקנה מסוג זה בגלל שפצעים הורמונאליים יופיעו יותר באזור הסנטר וקו הלסת, בנוסף פצעים מסוג זה לפעמים יכולים להגיע בתקופות שבהן יש שינוי הורמונאלי ניכר כמו: מחזור לא סדיר, נשירת שיער וכו’.

אקנה בהריון – נגזרת של אקנה הורמונלי, נגרם מחוסר איזון הורמונאלי בתקופת ההיריון ומתבטא לרוב בהופעת פצעונים בפנים בהריון של האישה ובשינוי המרקם של העור. בנוסף, חצקונים בהריון יכולים גם להופיע בגוף באיזור הגב, בחזה, בישבן ובזרועות. 

מה טיפול בצלקות אקנה ?

ישנם מספר טיפולים לאקנה, שניתן לקבל בבית או במרפאת עור. הטיפול המתאים תלוי בחומרת האקנה ובסוג העור.

  • טיפולים ביתיים – טיפולים ביתיים נפוצים לאקנה כוללים:
    • שימוש בתכשירים קוסמטיים לטיפול באקנה, כגון סבונים, ג’לים ומשחות המכילים חומצה סליצילית, בנזואיל פרוקסיד או רטינואידים.
    • שמירה על היגיינה טובה של העור, על ידי ניקוי הפנים פעמיים ביום.
    • הימנעות ממגע בפצעונים.
  • טיפולים במרפאה – טיפולים במרפאה לאקנה כוללים:
    • טיפול בפוטותרפיה, המשתמש בקרני אור כדי להרוג חיידקים ולצמצם דלקת.
    • טיפול בלייזר, המסייע להסיר נגעים דלקתיים.
    • טיפולים תרופתיים, כגון אנטיביוטיקה, או איזוטרטינואין (רואקוטן)

מניעה של אקנה

ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי למנוע אקנה:

  • שמירה על היגיינה טובה של העור – יש לנקות את הפנים פעמיים ביום, באמצעות סבון עדין. החלפת מגבות ומצעים אחת לשבוע
  • הימנעות ממגע בפצעונים – מגע בפצעונים יכול להחמיר את הדלקת.
  • הימנעות מהתזונה המכילה הרבה שומן – תזונה עשירה בשומן עלולה להחמיר אקנה.
  • הימנעות מחשיפת יתר לשמש – חשיפה מוגזמת לשמש עלולה להחמיר אקנה.
  • סטרס יכול לגרום לאקנה לכן חשוב לטפל גם בנפש ולהשתדל להשאר רגועים
  • בנות שמשתמשות באיפור חובה להסיר אותו לפני השינה, לשמור על מברשות וכריות איפור נקיות ( אין להעביר מברשות מאחת לשניה)
  • בחירת קרמים המתאימים לסוג העור שלכם (כדאי להתייעץ) 
  • במידה ופתאום צצים לכם פצעונים לא ברורים שלא קשורים לתזונה או לשינוי הורמונלי (מחזור), שימו לב אם שיניתם מוצר קוסמטיקה בחדש, אם כן הפסיקו במיידי ותראו אם יש הטבה

אקנה היא מחלה נפוצה שיכולה להשפיע על הביטחון העצמי של אנשים. עם זאת, ישנם טיפולים רבים הזמינים, שיכולים לעזור להפחית את חומרת האקנה ולהביא לשיפור במראה העור.

מומלץ גם לקרוא

איזה כיף שמתחילים !!

תשאירו לנו את הפרטים שלכם ואנחנו ממש כבר נחזור אליכם
דילוג לתוכן